PROGRAMA SINDICAL TREBALL DIGNE A EL SALVADOR

alt

L'any 2012 varem encetar el programa “Treball digne per a totes i tots” a El Salvador, conjuntament amb la CTD, Central de Treballadors Democràtics, el sindicat de referència de Sindicalistes Solidaris a El Salvador, i INELSA, Instituto para un Nuevo El Salvador, la nostra oenegé de referència per a la gestió administrativa i el seguiment dels projectes a aquest país centreamericà.

Aquest programa va ser fruit d'una anàlisi compartida per totes tres organitzacions, a partir de la qual quals es va elaborar un pla estratègic 2013-2017 que finalitzarà enguany. El pla preveia desenvolupar tres línies estratègiques:

• promocionar i difondre el treball digne al sí dels sindicats, les organitzacions socials i la societat en general
  • formar quadres sindicals i socials al voltant del treball digne per a la seva efectiva implementació
  • crear l'Escola per al Treball Digne, ETD, oberta a totes les organitzacions sindicals, socials i comunals del país

De la primera línia estratègica  se'n deriva la creació de la Oficina de Comunicació per al Treball Digne, OCTD, ubicada a la seu d'INELSA i encarregada de portar un seguit d'exitoses campanyes als diferents mitjans de comunicació i a les manifestacions dels carrers en les dates emblemàtiques per als treballadors i treballadores. L'oficina ha esdevingut un instrument indispensable per a la promoció del programa i per l'assoliment d'una bona imatge de la cooperació sindical que portem a terme a El Salvador.

De la segona línia, formar quadres sindicals i socials al voltant del treball digne, podem afirmar que s'han assolit de manera molt satisfactòria els objectius previstos, tant quantitativament com qualitativa. Efectivament, en quatre anys s'han format més de 3.000 líders i lideresses sindicals i socials en els principis i conceptes bàsics del treball digne, així com en la seva promoció i defensa, mitjançant l'execució de tres projectes formatius anuals adreçats a diferents col•lectius i territoris. En el futur aquesta línia tindrà continuïtat degut a l'alta demanda i les expectatives de noves organitzacions sindicals i socials que volen adherir-se al programa.

Pel que fa va la tercera línia, crear l'Escola per la Treball Digne, ETD, podem afirmar que s'ha convertit en un instrument de formació, difusió, debat, i fins i tot organitzatiu, de primer ordre. Certament l'escola ja és una institució reconeguda en diverses instàncies polítiques i socials a El Salvador, donat el seu caràcter obert i integrador, tenint el treball digne com a repte permanent. Les expectatives aixecades ens van obligar a intensificar la seva activitat, per a més organitzacions sindicals i socials que s'han anant adherint, amb una major diversificació de continguts i àmbits de treball, i per últim, amb un desplegament territorial a pràcticament els catorze departaments del país arribant a llocs on mai s'havia apropat ningú per assistir les mancances formatives i organitzatives dels diferents col•lectius comunitaris.

Val a dir que l'ETD actualment atén les necessitats formatives de sindicalistes, líders socials i comunals, joves i dones de les comunitats que cerquen una oportunitat de formació i integració laboral, organitzacions indígenes que volen formar-se per tal d'elaborar les seves plataformes programàtiques, i nous grups de treballadors i treballadores que volen organitzar-se en sindicats o cooperatives. Per això hem hagut de crear una escola itinerant per al treball digne, EITD, així com incorporar mòduls formatius de cuina i forn de pa mitjançant una petita escola de cuina, també itinerant, en la qual es formen més de 300 persones, dones i joves, cada any, que en el futur immeditat constituiran les seves cooperatives tot creant una xarxa solidària.

A les imatges podeu veure diferents actes del viatge de seguiment del programa que el nostre tècnic expatriat, Pepe López, ha portat a terme durant la segona quinzena del passat mes de gener.